Conducerea DIDIFR
În conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR) din cadrul Universităţii din Oradea, aprobat prin Hotărârea Senatului Universităţii din Oradea nr. 169 din data de 18.07.2011 (a se vedea Anexa 4 la HS nr. 169 din 18 iulie 2011 disponibilă la link http://info.uoradea.ro/topic/778.html), structura de conducere a DIDIFR include: Directorul DIDIFR, Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) şi Administratorul Şef al DIDIFR.
Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) este prezidat de Directorul DIDIFR şi are rol deliberativ pentru aspectele ce ţin de atribuţiile sale specificate în ROF.
Consiliul DIDIFR (CDIDIFR) se constituie din: Directorul DIDIFR, Administratorul şef al DIDIFR, Decanul Facultăţii de care aparţine (care organizează) programul de studiu ID/IFR (sau un reprezentant desemnat al său), Responsabilul coordonator ID/IFR al fiecărei facultăţi organizatoare de programe de studiu în sistem ID/IFR. Detalii despre Consiliul DIDIFR se găsesc la adresa https://id.uoradea.ro/index.php/despre-didifr/consiliul-didifr.
Administratorul Şef al DIDIFR este subordonat Directorului DIDIFR şi are rol executiv.
Responsabilul coordonator ID/IFR este desemnat de către Consiliul Facultăţii care aparţine programul de studiu ID/IFR, are rol executiv şi trebuie să dispună de calificare şi experienţă dovedită în metodologia ID/IFR şi administrarea acesteia.
Conducerea operativă a DIDIFR este asigurată de Biroul DIDIFR, alcătuit din Directorul DIDIFR, Administratorul şef al DIDIFR şi 3 membrii ai Consiliului DIDIFR, desemnaţi de CDIDIFR.
Membrii structurii de conducere ai DIDIFR dispun de experienţă dovedită în dezvoltarea, implementarea şi managementul sistemului ID/IFR.
Decizie aplicare Ordin MECTS nr. 6251 din 19 noiembrie 2013
Regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă din cadrul Universităţii din Oradea a fost aprobat prin Hotărârea Senatului Universităţii din Oradea nr. 169 din data de 18.07.2011 (a se vedea Anexa 4 la HS nr. 169 din 18 iulie 2011 disponibilă la link http://info.uoradea.ro/topic/
Click aici pentru a vedea textul integral al Regulamentului de organizare şi funcţionare (ROF) a Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă.
Scurt istoric al DIDIFR
Învăţământul la distanţă (ID), prin natura sa este o formă flexibilă de educaţie, iar programele de studii universitare organizate la această formă de învăţământ sunt caracterizate de utilizarea unor resurse electronice, informatice şi de comunicare specifice, activităţi de autoînvăţare şi autoevaluare, completate de activităţi specifice de tutorat. Învăţământul la Distanţă este un proces educaţional care pune la dispoziţia studenţilor resurse de învăţământ – materiale de studiu tipărite, tehnici audio şi video interactive, multimedia, tehnologii de învăţare mediate de calculator sau reţele de calculatoare.
Ţinând cont de aceste caracteristici şi de dorinţa Universităţii din Oradea de a veni în întâmpinarea dorinţei de învăţare a adulţilor de azi, tot mai ocupaţi, însă în acelaţi timp, tot mai dornici de a studia şi de a se autoperfecţiona pentru a face faţă cerinţelor dinamice ale mediului socio-economic modern, Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă (Departamentul ID), ca parte integrantă a Universităţii din Oradea, s-a înfiinţat începând cu anul univ. 1999 – 2000, prin Hotărârea Biroului Senatului Universităţii din Oradea nr.1068 /25.11.1999.
Iniţierea, dezvoltarea şi managementul programelor de studii autorizate să funcţioneze la forma de Învăţământ la Distanţă, la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Facultatea de Inginerie Managerială şi Tehnologică, în cadrul Departamentului ID, au condus peste ani la acreditarea acestora, conform H.G. 676/ 2007, astfel:
Nr. crt. | Facultatea | Domeniul de studii universitare de licenţă H.G. 676/ 2007 | Programul de studii universitare de licenţă (Specializarea) |
1. | Ştiinţe Economice | Finanţe | Finanţe şi bănci - ID |
2. | Ştiinţe Economice | Contabilitate | Contabilitate şi informatică de gestiune - ID |
3. | Ştiinţe Economice | Management | Management - ID |
4. | Ştiinţe Economice | Administrarea afacerilor | Economia comerţului, turismului şi serviciilor - ID |
5. | Ştiinţe Economice | Economie şi afaceri internaţionale | Afaceri internaţionale - ID |
6. | Ştiinţe Economice | Marketing | Marketing - ID |
7. | Inginerie Managerială şi Tehnologică | Inginerie şi management | Inginerie economică în domeniul mecanic - ID |
În baza metodologiei de evaluare externă, standardelor, standardelor de referinţă şi listei indicatorilor de performanţă ai ARACIS, au fost ulterior reacreditate toate aceste programe de studii la forma de Învăţământ la distanţă (ID), conform adresei Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) nr. 235/ 15.01.2010 (a se vedea pe pagina web a ARACIS, informaţia de link http://www.aracis.ro/uploads/media/Arhiva_2009_01.zip - documentul Validare_rapoarte_17.12.2009.pdf).
În baza Hotărârii de Senat nr. 163 din 18.04.2011, Departamentul de Învăţământ la Distanţă (DID) se transformă în Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR), urmare a transferării programului de studiu Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar (PIPP), forma de învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR), din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane, în cadrul Departamentului de Învăţământ la Distanţă.
Departamentul IDIFR se organizează şi funcţionează în baza unui Regulament propriu, aprobat de Senatul Universităţii din Oradea.
Obiectivul principal al Departamentului IDIFR în colaborare cu facultăţile Universităţii din Oradea este:
- calificarea superioară universitară a absolvenţilor de liceu cu diplomă de bacalaureat, prin programe de studiu organizate la ID şi/sau IFR;
- specializarea la nivel postuniversitar, inclusiv prin studii aprofundate, masterat a absolvenţilor de învăţământ superior, la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR);
- formarea continuă, reconversia sau perfecţionarea profesională solicitată de diferite instituţii, firme etc., prin învăţământ la distanţă.
- Departamentul IDIFR colaborează cu facultăţile şi departamentele din cadrul Universităţii din Oradea pentru desfăşurarea programelor IDIFR în ceea ce priveşte planurile de învăţământ, programele analitice, cadrele didactice, baza materială.
Desfăşurarea programelor IDIFR se face sub directa coordonare a instituţiei de învăţământ superior, printr-un singur Centru de studiu local, fără a exista Centre de studiu –teritoriale.
Departamentul IDIFR este condus de un Director cu responsabilităţi manageriale în privinţa întregului proces IDIFR desfăşurat la nivelul universităţii, care este asistat de o echipă managerială şi administrativă.
Managementul programelor de studii ID/IFR se desfăşoară în Departamentul IDIFR al Universităţii din Oradea, a cărui activitate este subordonată universităţii şi care are în principal următoarele responsabilităţi:
- asigură accesul tuturor studenţilor înscrişi într-un program de studiu prin IDIFR la toate serviciile de suport specifice: asistenţă la înscriere (prin “Oficiile IDIFR” la nivel de facultate, facilităţi financiare (prin serviciile de specialitate ale Universităţii), asistenţă educaţională (prin tutorii de disciplină numiţi de la nivelul catedrelor de specialitate), livrarea resurselor de învăţământ (prin “Compartimentul de realizare şi distribuţie materiale didactice specifice”, acces la mijloace de comunicaţie (prin“Birou logistică e-Learning şi gestiunea resurselor didactice/administrare site IDIFR”, suport tutorial adecvat (prin tutorii consilieri), examinare corectă şi asigurarea înregistrărilor privind rezultatele obţinute şi consiliere profesională (prin tutorii de disciplină numiţi de la nivelul catedrelor de specialitate, Secretariatul Facultăţii şi Secretarul Şef al acestuia);
- asigură un sistem adecvat de rezolvare operativă a sesizărilor şi solicitărilor studenţilor înscrişi la IDIFR (prin Secretariatul Facultăţii şi Secretara Şefă a acestuia);
- asigură informarea adecvată şi corectă a studenţilor privind programele de studiu oferite şi tipul de diplome obţinute la absolvire, cerinţele de înscriere şi serviciile oferite, taxele de studiu şi costurile suplimentare (prin Compartimentul Comunicare, consiliere, marketing - promovare), tehnologiile educaţionale şi de comunicaţii utilizate (prin platforma e-Learning a Universităţii care poate fi accesată de pe pagina de Web a Departamentului şi care beneficiază de un curs on-line de utilizare, accesibil tuturor celor care se înscriu pe aceasta în conformitate cu procedura afişată), procedeele de examinare (în conformitate cu planul de învăţământ disponibil pe platforma e-Learning cât şi pe site-ul facultăţii, la secţiunea “Specializări” şi a Departamentului);
- asigură infrastructura de comunicaţie între studenţi, cadre didactice şi tutori, prin diferite mijloace: poştă, telefon, fax, e-mail, Internet, discuţii în grup facilitate de tehnologiile informaţionale (Ex: e-mail, Internet, discuţii în grup facilitate de tehnologiile informaţionale prin intermediul platformei e-Learning a Universităţii , care poate fi accesată de pe pagina de Web a Departamentului;
- asigură pregătirea permanentă în tehnologiile IDIFR a cadrelor didactice şi a personalului administrativ din universitate şi din centrele de studiu (prin întâlniri convocate periodic,);
- asigură resursele de învăţământ adecvate: materiale de studiu şi suporturi tutoriale, cărţi de referinţă, materiale educaţionale ajutătoare (prin “Compartimentul de realizare şi distribuţie materiale didactice specifice”), spaţii adecvate întâlnirilor periodice asistate, spaţii pentru studiu individual deschis la ore convenabile (existenţa unei săli pentru “Centrul de resurse şi documentare IDIFR”, având o suprafaţă de 60 m2, care ţin seama de necesităţile locale ale utilizatorilor, produse multimedia, reţele de calculatoare şi acces Internet;
- asigură derularea în condiţii optime a contractelor de parteneriat privind: desfăşurarea procesului educaţional IDIFR, producerea de resurse de învăţământ specifice IDIFR, utilizarea resurselor de învăţământ şi tehnologii de comunicaţie etc.
Directorii Departamentului
- de la înfiinţare, până în anul aprilie 2004 - Prof.univ.dr. Anca DODESCU
- aprilie 2004 – aprilie 2010 - Prof.univ.dr. Adriana TOMESCU
- aprilie 2010 – iunie 2012 - Conf.univ.dr. Adriana GIURGIU
- iulie 2012 - august 2015 - Prof.univ.dr. Mihai BERINDE
- septembrie 2015 - prezent - Prof.univ.dr. habil. Ioana Teodora MEŞTER
Învățământul la distanță (ID) şi Învăţământul cu frecvenţă redusă (IFR)
– o alternativă și o oportunitate pentru fiecare -
În societatea modernă, societate a cunoașterii - așa cum e aceasta declarată prin strategia Lisabona a Uniunii Europene, educația este o componentă fundamentală a civilizației. Ritmul progresului actual al științei transformă învățarea în condiție a performanței sociale, iar omul modern știe că, în fiecare zi, raporturile sociale şi tehnologiile se dezvoltă accelerat, solicitând competențe şi/sau abilități noi.
În ultimii 20 de ani, învățământul superior a cunoscut la Oradea o dezvoltare continuă și în condițiile competiției cu centre universitare de mai veche tradiție, putem spune că munca profesorilor noștri oferă în Transilvania un model de urmat. Ca universitate de educație și cercetare, școala superioară orădeană oferă azi diplome de licență și master acreditate pentru diverse specializări. Oferta educațională se extinde continuu și există o preocupare constantă a conducerii Universităţii pentru păstrarea unui raport optim cu solicitările pe care le înregistrează piața regională a forței de muncă.
Pentru că mulți dintre oamenii activi simt nevoia de a-și lărgi orizontul personal de cunoaștere, însă programul personal şi profesional nu le permite să urmeze cursuri cu frecvență, forma de învățământ la distanță (ID) şi cea de învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR) acoperă nevoia individuală de studiu, fără a afecta ritmul cotidian de viață și de muncă.
Învățământul la distanță şi învăţământul cu frecvenţă redusă reprezintă o alternativă de dezvoltare personală și o șansă pe care societatea democratică o oferă unor oameni dinamici și realiști, capabili să-şi creeze propriul program de studiu, pentru a dobândi noi competenţe şi cunoştinţe într-un ritm propriu.
Universitatea din Oradea, prin Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă şi Învăţământ cu Frecvenţă Redusă (DIDIFR), oferă astfel tuturor celor care nu pot urma un program de studii la forma cu frecvenţă, o șansă de realizare profesională și umană în condiții optime, asigurând fiecăruia o pregătire care poate face diferența în condițiile exigente de pe piața actuală a forței de muncă.
Acum, cu e-DIDIFR e simplu! Te aşteptăm să te convingi!
Prof. univ. dr. habil. Ioana - Teodora MEȘTER
Director DIDIFR
Facilităţi I.D.:
- Concentrarea activităţilor didactice la sediul Universităţii din Oradea: activităţi tutoriale şi aplicative, evaluare / examinare, ceea ce permite costuri reduse de timp şi bani;
- Acelaşi plan de învăţământ ca la zi, diplome identice cu cele obţinute prin învăţământul de zi;
- Promovarea anilor de studiu în funcţie de numărul de credite obţinute pe baza Sistemului european de credite transferabile;
- Logistica întregului proces didactic este asigurată prin intermediul Departamentului pentru Învăţământ la Distanţă;
- Asigurarea materialelor didactice (programe analitice, cursuri, culegeri de probleme, teste de evaluare-autoevaluare, etc.) pentru întreg procesul didactic pe suport clasic, electromagnetic şi pe Internet în contul taxei de şcolarizare;
- Acces la Secretariatul virtual, Biblioteca virtuală, la Centrul de Resurse al Departamentului ID; acces la Biblioteca Universităţii, laboratoare, săli de seminarii, amfiteatre, etc;
- Sprijin instrucţional şi non-instrucţional din partea unei reţele tutoriale cu cadre de specialitate pregătite în tehnologia I.D. şi a Departamentului I.D.;
- Posibilitatea de înscriere la Seminarul Pedagogic (pregătire psiho-pedagogică şi metodică în vederea ocupării unui post în învăţământ);
- Posibilitatea participării la activitatea de cercetare ştiinţifică studenţească şi la sesiunile ştiinţifice organizate în cadrul Universităţii din Oradea.
Metodologia specifică de instruire
Metodologia specifică de instruire - evaluare a studenţilor aferentă programelor de instruire ID cuprinde următoarele:
- Suporturi de curs (curs scris, casete audio, video, dischete, CD) şi materiale auxiliare curriculare (ghid de studiu, studii de caz, materiale de referinţă, culegeri de texte, lucrări de laborator, culegeri de probleme, teste de autoevaluare etc.), concepute după standardele specifice ID;
- Perioadele intensive de pregătire (două pe semestru), la sediul Universităţii. În această perioadă se desfăşoară 30% din totalul de ore prevăzute la cursurile de zi pentru cursuri, seminarii (numite activităţi tutoriale – AT) şi 100% din totalul de ore prevazute la cursurile de zi pentru laboratoare şi lucrări practice (numite activităţi aplicative – AA).
Materialele scrise sunt completate de activităţi tutoriale (AT –cel puţin 2 pe semestru – când se face curs de sinteza, seminal, precum şi discutarea temelor de control) şi activităţi aplicative (AA –laboratoare, aplicaţii practice etc.). Pachetul de cursuri necesar fiecărui semestru sau an de studiu este distribuit studenţilor în timp util. Notele de curs, caietele de seminar, culegeri de texte de referinţă, bibliografii, cărţi recomandate ca referinţă, teste de evaluare - autoevaluare sunt însoţite de materiale auxiliare – Ghiduri de studiu pe discipline – unde este cazul –Regulamentul de funcţionare a învăţământului la distanţă în Universitatea din Oradea, Regulamentul privind activitatea profesională a studenţilor în Universitatea din Oradea şi Ghidul pentru studentul I.D.
Facultăţile în colaborare cu Departamentul ID asigură baza materială (săli de curs, laboratoare etc.) pe toată durata perioadei de pregătire.
- Evaluare continuă şi sumativă. Pentru evaluarea continuă se utilizează metode specifice - activităţi tutoriale, examinarea lucrărilor studenţilor (referate, proiecte, studii de caz, teste, verificari pe parcurs, colocvii), evaluate de cadrele didactice şi returnate cu observaţii. Evaluarea sumativă (sesiunea de iarnă, vară, toamnă) – este examenul final care consta în probe scrise, eventual orale, practice, în sesiunile de examene.
Planificarea perioadelor intensive de pregătire şi planificarea examenelor este anunţata studenţilor din timp (la aviziere şi pe Internet).
Orarele (calendare centralizate) pentru toate specializările pentru care există în derulare programe de studiu I.D sunt monitorizate de Departamentul ID. Sunt afişate la avizierul facultaţii sau pe site-ul Departamentului.
Sprijinul acordat studenţilor
Nevoile specifice ale studenţilor I.D., implică o atenţie deosebită. Sprijinul acordat studenţilor se realizeaza astfel:
- Sprijin instrucţional - constă în explicarea sistemului de instruire şi consiliere academică:
- Explicarea sistemului de instruire implică servicii de sprijin specifice perioadei în care studentul se află în cadrul programului de studiu:
- plătirea taxelor înaintea înscrierii / la înscriere sau începerea studiilor - informaţii asupra instituţiei şi programelor sale, precum şi modul de plată pentru studii, sfaturi privind alegerea specializării, a cursurilor, modulelor de specializare şi perfecţionare etc., sfaturi privind invăţarea la distanţă, sfaturi privind planificarea studiilor;
- pe perioada studiilor suportul tutorial constă în sfaturi privind dobândirea unor deprinderi necesare studentului la distanţă şi rezolvarea problemelor personale legate de studii;
- la absolvire -sfaturi pentru viitoarea carieră, sfaturi pentru completarea studiilor, eventualele viitoare studii etc.
- Consilierea academică se bazează pe metoda tutorială, prin care se realizează interacţiunea student – tutore. Astfel încât studentul beneficiază de îndrumare şi intră în posesia materialelor pentru învăţare.
Serviciile sistemului, în acest sens, sunt:
- informarea studentului privind identitatea tutorului;
- informarea tutorului asupra studenţilor pe care îndrumă;
- comunicare studenţi - tutori.
- Sprijin non-instrucţional - constă in:
- admitere şi înregistrare;
- consiliere în probleme specifice studenţilor la distanţă (greutăţi financiare, probleme familiale, dificultăţi în menţinerea motivaţiei etc.);
- sprijin administrativ (ore de acces, timpul potrivit pentru solicitări, identităţile şi modul de contactare a tutorilor, termene limită, programări distribuire materiale didactice, orarul activităţilor didactice şi examenelor, locul şi accesul la centrele de studiu, facilităţi etc.).
Sistemul tutorial este, deocamdată, în faza de început. Fiecare cursant este alocat unei reţele de tutori de specialitate care asigură sprijin instrucţional şi informaţii despre posibilităţile de sprijin non -instrucţional studenţilor I.D. La fiecare specializare (constituită într-o serie sau două - acolo unde numărul de studenţi este mai mare de 100) este numit un tutore care asigură informaţii şi legătura student - Facultate - Departament I.D. în ceea ce priveste sprijinul non-instrucţional. De asemenea, pentru fiecare disciplină din planul de învăţământ , există un tutore desemnat în general cadru didactic – (care susţine activităţile aplicative sau, după caz, coordonatorul de disciplină) pentru sprijin instrucţional.
Tutorii păstrează permanent legătura cu studenţii prin intermediul poştei electronice (adresele de e-mail ale tutorilor, fiind afişate la sediul Departamentului I.D. şi aduse la cunoştinţa studenţilor la prima întâlnire la care aceştia semnează contractul de studiu sau sunt comunicate, ori de câte ori sunt solicitate telefonic, verbal sau prin Internet) secretariatelor sau tutorilor non- instrucţionali.